В’ячеслав Гук, зі збірки «Гілочка кримського тиса», 2018
***
Це – умисний прообраз невизначеності, це зусилля пам’яті
або тимчасовість щодення – виделка в руці, тарілка з їдлом,
пронизаний благосним вітром – він обережно вів її за руку
піщаною доріжкою поблизу річки – під тінями старих дубів,
а згодом згадував той день, бувало, цілодобово, але вже сам;
може, тоді його душа намагалася осягнути безпритульність,
ту невлаштованість побуту, яка завжди знищувала почуття,
що не давала його єству спокою, як потреба любові й відчаю,
і йому здавалося, що його життя тривало нескінченно довго,
тоді він сідав на підлогу, обхопивши руками голову, й плакав;
десятки разів у думках він повертався до того серпневого дня:
на яскраво-бузкових хвилях плавали білі прогулянкові човни,
і йому було вельми шкода, що нічого ліпшого не міг учинити,
як тримати її за руку, дивлячись, як сонце цупить пообідні сни –
холоднеча сповивала жили, і відчував себе геть безпорадним;
це ще було за його молодості, під час цілковитого занепаду
країни, де вони народилися, де люди протилежних поглядів
слухали вночі заборонене радіо і потай таки читали книжки,
але його спроби збагнути власну душу виявилися марними,
як і осягнути жахну безглуздість буття, а ще – шал того літа;
оскільки його колишня наречена вже мала взаємини з іншим,
тому їй не судилося застати ще живим свого давнього друга,
якось вона ввійшла до квартири, де колись була щасливою, –
урочиста елегійна тиша враз придушила сльози її споминів –
на підлозі кухні вона знайшла чоловіка, що лежав горілиць;
вона провела кілька жахних хвилин біля нього, колишнього,
і чомусь згадала, як разом із ним виїжджала на літо за місто,
як він завжди обирав самотність і свободу і ненавидів дощі,
як був дуже лихим мотоциклістом, але справним коханцем,
як стояв на піску і, дивлячись на річку, визначав її напрямок;
їхній розрив тривав тридцять років – і це було дивовижно,
тепер він був уже схожим на чорно-біле фото зі старовини,
він так і не дізнався, що вона народила від нього хлопчика
і назвала дитину його іменем, тому що так склалося життя, –
вікно кухні дивилося на подвір’я, де облітав із яблуні квіт.
В’ячеслав Гук, зі збірки «Гілочка кримського тиса», 2018
Фото: Shana and Robert ParkeHarrison